Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

NNOVATIVE AND MARKETING TECHNOLOGIES AS TOOLS FOR GREENING RETAIL BUSINESS

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.6.7

Abstract

The article discusses the problems of achieving sustainable development of retail business in the context of updating the environmental agenda and minimizing the negative impact on the environment. Innovative and marketing technologies are argued as alternative tools for increasing business activity and competitiveness of Russian retail. Their coupling from the positions ofperforming a reactive and proactive role of retail business in the greening of consumption allowed us to form a matrix of scenarios for choosing solutions to the problem of activating innovative processes and technological transformation of marketing for sustainable development. Practical testing on the materials of the ecobrand «Ekolavka» in Stavropol has shown that safety and sustainability are becoming so important for many customers, thet it is no longer worthy for retail to offer environmentally friendly products to make a positive impression on them - it is necessary to create new formats of relationships with consumers in which value is generated during the search, selection and after the purchase, turning the transaction into a unique consumer experience.

About the Authors

O. V. Godina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


L. S. Maksimenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


E. V. Tatasheva
Chechen State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Ведущие инновации в области устойчивого развития. - URL: https://www.3ds.com/ru/istorii/ustoichivye-innovacii. - Текст : электронный.

2. Наука. Технологии. Инновации - 2022 : краткий статистический сборник / Л. М. Гохберг, К. А. Дитковский, М. Н. Коцемир и др. - Москва : НИУ ВШЭ, 2022. - 98 с. - Текст: непосредственный.

3. Руководство по сбору и анализу данных по инновациям (Руководство ОСЛО). Совместная публикация ОЭСР и Евростата. - 3-е изд. - Москва : Государственное учреждение «Центр исследований и статистики науки» (ЦИСН), 2010. - 107 с. - Текст : непосредственный.

4. Геращенко, М. М. Подходы к определению сущности маркетинга инноваций / М. М. Геращенко, Т. И. Шерстобитова // Фундаментальные исследования. - 2014. - № 3. - С. 321-325. - Текст : непосредственный.

5. Година, О. В. Инновационный маркетинг как необходимое условие коммерциализации инноваций / О. В. Година // Современные тенденции развития теории и практики управления в России и за рубежом : материалы III (VIII) Международной научно-практической конференции. - Ч. 1. - Ставрополь : Изд-во СКФУ, 2014. - С. 40-42. - Текст: непосредственный.

6. Maksimenko, L. S. Development of Innovative Methods of Lead Management in Retail Trade in the Region / L. S. Maksimenko, O. V. Godina, A. F. T. Aldawoodi, E. V. Tatasheva // Current Problems and Ways of Industry Development: Equipment and Technologies : Lecture Notes in Networks and Systems. -Switzerland : Springer, 2021. - Vol. 200. - Pp. 1032-1038. - Текст : непосредственный.

7. Максименко, Л. С. Инновационные аспекты развития инструментарного содержания маркетингового аудита розничной торговли / Л. С. Максименко, Э. В. Таташева, О. В. Година // KANT. - 2017. -№ 2(23). - С. 19-30. - Текст : непосредственный.

8. Исследование Effie Tech Navigator представило полную картину рынка MarTech в России. - URL: https://www.sostav.ru/publication/v-issledovaniya-effie-tech-navigator-rynka-martech-prinyali-uchastie-bolee-130-kompanij-50551.html. - Текст : электронный.

9. Global Trends 2021 : Aftershocks and continuity. - URL: https://www.ipsos.com/en/global-trends-2021-aftershocks-and-continuity. - Текст : электронный.

10. Скляр, О. NYSE запускает новый класс активов / О. Скляр. - URL: https://youtrading.com/ru/nyse-zapuskaet-novyj-klass-aktivov/. - Текст : электронный.

11. Что такое ESG и почему это становится важным трендом. - URL: https://rostatus.ru/blog/chto-takoe-esg-i-pochemu-eto-stanovitsya-vazhnym-trendom/. - Текст : электронный.

12. Бахарев, В. В. Экологизация розничной торговли: анализ стратегий / В. В. Бахарев, И. В. Капустина, Ю. В. Карташова, Г. Ю. Митяшин // Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture. - 2020. - № 5. -С. 79-96. - Текст : непосредственный.

13. Официальный сайт Всемирного экономического форума. - URL: https://www.weforum.org/. - Текст : электронный.

14. Инновационный менеджмент : учебник / под ред. С. Д. Ильенковой. - Москва : Юнити, 2016. -391 c. - Текст : непосредственный.

15. Семенова, А. А. Инновационный менеджмент в социальной сфере / А. А. Семенова, М. Н. Кузина. -Москва : Русайнс, 2017. - 351 c. - Текст : непосредственный.

16. Официальный сайт Международной конференции «Устойчивое развитие городов». - URL: http://scconference.org. - Текст : электронный.

17. Инновации для устойчивого развития. - URL: https://strategyjournal.ru/rossiya-i-mir/innovatsii-dlya-ustojchivogo-razvitiya/. - Текст : электронный.

18. Экомаркетинг: чего ждут покупатели и на что готовы бренды // GlobeScan and SustainAbility. -URL: https://www.sostav.ru/publication/eko-marketing-chego-zhdut-pokupateli-i-na-chto-gotovy-bren-dy-48276.html. - Текст : электронный.

19. Корзина инноваций: как и для чего меняется российский продуктовый ритейл. - URL: https://hbr-russia.ru/innovatsii/upravlenie-innovatsiyami/korzina-innovatsiy-kak-i-dlya-chego-menyaetsya-rossiyskiy-produktovyy-riteyl/. - Текст : электронный.

20. Козлова, О. А. «Зеленые» маркетинговые стратегии компаний на рынке продовольственных товаров / О. А. Козлова // Практический маркетинг. - 2010. - № 10. - URL: https://www.cin.ru/press/practical/2010-10/01.shtml. - Текст : электронный.

21. Устойчивые инновации все больше выходят на первый план успешных компаний. - URL: https://www.questionpro.de/ru/nachhaltige-innovationen. - Текст : электронный.

22. Агатов, Б. Магазин 4.0 - ритейл будущего / Б. Агатов. - URL: https://www.shoes-magazine.com/post/store-4-0. - Текст : электронный.


Review

For citations:


Godina O.V., Maksimenko L.S., Tatasheva E.V. NNOVATIVE AND MARKETING TECHNOLOGIES AS TOOLS FOR GREENING RETAIL BUSINESS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2021;(6):57-68. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.6.7

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)