Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS OF DEVELOPMENT OF LEADERSHIP POTENTIAL OF THE HEAD OF THE EDUCATIONAL ORGANIZATION

Abstract

The Central issue ofthe article is the theoretical and empirical study ofthe possibilities of developing the leadership potential of the head of an educational organization. The authors give the main approaches to the problem, reveal the essence of the concept of "leadership potential", describe the components of the leadership potential of the head. The article presents the data of ascertaining experiment parameters of leadership potential of the management of educational organizations (for example, schools). It is shown that the creation of special organizational and pedagogical conditions can contribute to the development of leadership potential of the heads of educational organizations.

About the Authors

I. Koksnikova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


I. Lilienthal
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Грабницкая Т. А. Развитие лидерского потенциала руководителей учреждений среднего и профессионального образования: дис.. канд. пед. наук: 13.00.08. Челябинск, 2010. 201 с.

2. Занковский А. Н. Организационное лидерство в пространстве корпоративной культуры: автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 2012. С. 5-18.

3. Каспржак А. Г., Филинов Н. Б. Директора школ как агенты реформы российской системы образования // Вопросы образования. 2015. № 3. С. 122-143.

4. Колесникова И. А. Проблемы в реализации идей непрерывного профессионального образования // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2018. Т. 12. № 7. С. 37-39.

5. Колесникова И. А. Технология модульного обучения в процессе профессиональной подготовки специалистов в условиях вуза // Актуальные проблемы и тенденции развития современного общества: теоретико-методологические и прикладные аспекты: материалы Всероссийской научно-практической конференции. Элиста, 2014. С. 187-190.

6. Колесникова И. А., Лилиенталь И. Е. Педагогическая поддержка учащихся // Развитие образования в открытом социокультурном пространстве / под ред. В. К. Шаповалова, И. Ф. Игропуло. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2015. С. 160-164.

7. Колесникова И. А., Лилиенталь И. Е. Подготовка современного специалиста в системе многоуровневого образования // Социально-гуманитарный вестник Прикаспия. 2015. № 2 (3). С. 90-95.

8. Колесникова И. А., Лилиенталь И. Е., Ярмашова К. В. Задачи развития личности в системе непрерывного образования // Гуманитарные основания социального процесса: Россия и современность / редкол.: В. С. Белгородский, О. В. Кащеев, В. В. Зотов, И. В. Антоненко. М., 2016. С. 83-87.

9. Ленская Е. А., Брун И. В. Готовы ли директора российских школ к работе в трансформационном режиме // Вопросы образования. 2016. № 2. С. 62-99.

10. Евтихов О. В. Лидерский потенциал руководителя: специфика, содержание и возможности развития: монография. Красноярск: СибЮИ МВД России, 2011. 288 с.

11. Лилиенталь И. Е., Колесникова И. А. Возможности психологической поддержки личности в становлении субъектности студентов // Вестник Северо-Кавказского университета. 2015. № 4(49). С. 181-185.

12. Мень М. А. Лидерство как организационный феномен: взаимосвязь социальных и личностных аспектов: автореф. дис.. д-ра филос. наук. М., 2013. С. 3-20.

13. Пурнис Н. Е. Арт-терапия в развитии персонала. СПб.: Речь, 2018. С. 124-126.

14. Сторчак Н. Современные международные исследования лидерства в школьном образовании // Человек и образование. 2012. № 3. С. 153-156.


Review

For citations:


Koksnikova I., Lilienthal I. ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS OF DEVELOPMENT OF LEADERSHIP POTENTIAL OF THE HEAD OF THE EDUCATIONAL ORGANIZATION. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(1):125-131. (In Russ.)

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)