Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

CHANGING THE VECTORS OF INTERNATIONAL ACADEMIC COOPERATION MEETING THE NEEDS OF EXTERNAL AND INTERNAL STAKEHOLDERS

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.5.19

Abstract

One of the cutting-edge trends in the internationalization of education is the development and implementation of international joint educational programs. In this regard, the authors consider the changes in geographical vectors of international cooperation of Russian universities on the example of joint educational programs. This article provides a comprehensive analysis of the needs of the main stakeholders of international joint educational programs: countries, universities, students, teachers and employers. The article presents the experience of Lobachevsky National Research University and North Caucasus Federal University. The example of these universities demonstrates the shift of the vector towards the activation of academic cooperation with CIS countries.

About the Authors

A. Gorylev
National Research Nizhny Novgorod State University named after N. I. Lobachevsky
Russian Federation


L. Alieva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


V. Alieva
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


V. Samoylenko
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


E. Fomina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Об организации и осуществлении образовательной деятельности при сетевой форме реализации образовательных программ : Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации (Минобрнауки России), Министерства просвещения Российской Федерации (Минпросвещения России) от 05.08.2020 № 882/391. - URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202009110027, свободный (дата обращения: 28.12.2020). - Текст : электронный.

2. Соглашение между Правительством Республики Беларусь, Правительством Республики Казахстан, Правительством Кыргызской Республики, Правительством РФ и Правительством Республики Таджикистан о взаимном признании и эквивалентности документов об образовании, ученых степенях и званиях (Москва, 24.11.1998) (ред. от 26.02.2002) // Доступ из СПС «КонсультантПлюс». - URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_22578/. - Текст : электронный.

3. Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Узбекистан о взаимном признании образования и квалификации, ученых степеней (г. Ташкент, 31 мая 2019). - URL: https://nic.gov.ru/ru/docs/foreign/confirmation/Uzbekistan2019, свободный (дата обращения: 20.07.2021). - Текст : электронный.

4. Арутюнов, В. В. Сравнительный анализ результативности научной деятельности федеральных государственных и национальных исследовательских университетов России / В. В. Арутюнов // Научные и технические библиотеки. - 2018. - № 1. - С. 80-91. - Текст : непосредственный.

5. Горылев, А. И. Методика разработки и реализации международных совместных программ / A. И. Горылев // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия Социальные науки. - 2019. - Т. 3. - № 55. - С. 168-174. - Текст : непосредственный.

6. Горылев А. И. Некоторые вопросы создания и реализации международных совместных образовательных программ // Primo Asp. - 2020. - Т. 3. - № 43. - С. 80. - Текст : непосредственный.

7. Олейникова, О. Н. Некоторые теоретические особенности систематизации международных совместных образовательных программ / О. Н. Олейникова, А. И. Горылев // Казанский педагогический журнал. - 2018. - № 3. - С. 7-12. - Текст : непосредственный.

8. Осипов, П. Н. Преподаватели и студенты как субъекты интернационализации образования / П. Н. Осипов, Ю. Н. Зиятдинова // Социологические исследования. - 2017. - № 3. - С. 66. - Текст : непосредственный.

9. Репин, В. В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов / В. В. Репин, B. Г. Елиферов. - Москва : РИА «Стандарты и качество», 2008. - 408 с. - Текст : непосредственный.

10. Blanco-Portela, N. et al. Towards the integration of sustainability in Higher Eeducation Institutions: A review of drivers of and barriers to organisational change and their comparison against those found of companies / N. Blanco-Portela et al. // Journal of Cleaner Production. Elsevier Ltd. - 2017. - №. 166. -Pр. 563-578. - Текст : непосредственный.

11. Brusca, I. The challenge of sustainability and integrated reporting at universities: A case study / I. Brusca, M. Labrador, M. Larran // j. Clean. Prod. Elsevier Ltd. - 2018. - № 188. - Pр. 347-354. - Текст : непосредственный.

12. Donaldson, T. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications / T. Donaldson, L. E. Preston // Acad. Manag. Rev. The Academy of Management. - 1995. - № 20. - № 1. -Pр. 65. - Текст : непосредственный.

13. EUROPE 2020. A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth. - URL: https://eur-lex. europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex:52010DC2020. - (date of the application: 20.07.2021). - Текст : электронный.

14. European Higher Education Area and Bologna Process. - URL: http://www.ehea.info/page-ehea-ministerial-conferece-rome-2020. - (date of the application: 28.12.2020). - Текст : электронный.

15. European policy cooperation (ET 2020 framework) (The strategic framework for European cooperation in education and training. - URL: https://ec.europa.eu/education/policies/european-policy-cooperation/et2020-framework_en. - (date of the application: 08.08.2021). - Текст : электронный.

16. Fleaca, E. Modeling Stakeholders Relationships to Strengthen the Entrepreneurial Behavior of Higher Education Institutions / E. Fleaca, B. Fleaca, S. Maiduc // Procedia Engineering. Elsevier Ltd. - 2017. -№ 181. - Pр. 935-942. - Текст : непосредственный.

17. Hudzik, J.Comprehensive internationalization: from concept to action /j. Hudzik. - Washington, DC : NAFSA, 2011. - 44 p. - Текст : непосредственный.

18. Knight, J. Doubts and Dilemmas with Double Degree Programs ARTICLE Recommended citation Monograph "Globalisation and Internationalisation of Higher Education" /j. Knight // Conocimiento (RUSC). - 2011. - V 8. - № 2. - Рр. 297-312. - Текст : непосредственный.

19. Mitchell, R. K. Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts / R. K. Mitchell, B. R. Agle, D. J. Wood // Acad. Manag. Rev. The Academy of Management. - 1997. - V. 22. - № 4. - P. 853. - Текст : непосредственный.

20. Parmar, B. L. et al. Stakeholder theory: The state of the art / B. L. Parmar et al. // Academy of Management Annals. - 2010. - V 4. - № 1. - Pр. 403-445. - Текст : непосредственный.

21. Radinger-Peer V., Pflitsch G. The role of higher education institutions in regional transition paths towards sustainability: The case of Linz (Austria) / V. Radinger-Peer, G. Pflitsch // Rev. Reg. Res. - 2017. - V. 37. -№ 2. - Pр. 161-187. - Текст : непосредственный.

22. Rowley, T. J. Moving beyond Dyadic Ties: A Network Theory of Stakeholder Influences / T. J. Rowley // Acad. Manag. Rev. The Academy of Management. - 1997. - V. 22. - № 4. - P. 887. - Текст : непосредственный.

23. Lie European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg : Publications Office of the European Union. - URL: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/sites/default/files/bologna_internet_0.pdf. - (date of the application: 10.08.2021). - Текст : электронный.

24. Wood, D. J. Stakeholder Mismatching: a Theoretical Problem in Empirical Research on Corporate Social Performance / D. J. Wood, R. E. Jones // Int. J. Organ. Anal. Emerald. - 1995. - V. 3. - № 3. - Pр. 229-267. -Текст : непосредственный.

25. Wood, D. J. Corporate Social Performance Revisited / D. J. Wood // Acad. Manag. Rev. - 1991. - V. 16. -№ 4. - P. 691. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Gorylev A., Alieva L., Alieva V., Samoylenko V., Fomina E. CHANGING THE VECTORS OF INTERNATIONAL ACADEMIC COOPERATION MEETING THE NEEDS OF EXTERNAL AND INTERNAL STAKEHOLDERS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2021;(5):170-183. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.5.19

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)