Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

LINK BETWEEN LIFE VALUES AND DELIBERATE SELF-REGULATION IN PEDAGOGUES: CROSS-CULTURAL ISSUES

Abstract

The article presents the results of a correlation study into the dominant values and deliberate self-regulation in pedagogues residing in multi-cultural (Stavropol Region, Krasnodar Region) and mono-cultural republics (Republics of North-Caucasus). The authors also present a view on the cross-cultural issues related to the interrelation detected.

About the Authors

Olga V. Bondarenko
Северо-Кавказский федеральный университет
Russian Federation


Elena T. Bulgakova
Северо-Кавказский федеральный университет
Russian Federation


Vladimir A. Solomonov
Северо-Кавказский федеральный университет
Russian Federation


Oksana V. Tatarenko
Северо-Кавказский федеральный университет
Russian Federation


References

1. Банщикова Т. Н., Ветров Ю. П. Толерантность в поликультурном пространстве вуза // Высшее образование в России. 2011. № 2. С. 108-113.

2. Выготский Л. С. Психология. М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. С. 443.

3. Моросанова В. И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ): руководство. М.: Когито-Центр, 2004. 44 с.

4. Моросанова В. И., Фомина Т. Г., Ковас Ю. В. Взаимосвязь регуляторных, интеллектуальных и когнитивных особенностей, учащихся с математической успешностью // Психологические исследования. 2012. 5(24). URL: http://psystudy.ru

5. Психологические факторы и структура профессиональных намерений педагогов-психологов на этапе обучения в вузе / М. В. Григорьева, А. Д. Шамионов // Вектор науки ТГУ. 2011. № 1 (4).

6. Сенин И. Г. Опросник терминальных ценностей: руководство. Ярославль: Содействие, 1991. 19 с.

7. Филонов Г. Н. Теория поликультурного образовательного пространства // Педагогика. 2006. № 3. С. 102-105.

8. Яницкий М. С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. 203с.


Review

For citations:


Bondarenko O.V., Bulgakova E.T., Solomonov V.A., Tatarenko O.V. LINK BETWEEN LIFE VALUES AND DELIBERATE SELF-REGULATION IN PEDAGOGUES: CROSS-CULTURAL ISSUES. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2014;(6):234-239. (In Russ.)

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)