Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

SOME DIFFERENCES BETWEEN THE PSYCHOLOGY OF PHYSICAL EDUCATION AND THE PSYCHOLOGY OF SPORTS

https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.4.21

Abstract

The article defines the scientific and theoretical foundations of the psychology ofphysical education and the psychology of sports. Despite the apparent and obvious similarity of these scientific directions, they have internal differences in the target settings and tasks to be solved. The authors attempt to integrate into the educational process of physical education with cadets and students of educational organizations the achievements of sports psychology in the field ofpersonality formation and the educational team. Within the framework of this approach, the teacher ofphysical training or physical education is considered as a sports psychologist who determines the personal characteristics of each student, his strengths and weaknesses, motivational and value orientations and moral and volitional abilities for continuous improvement. The paper provides recommendations on the organization of training based on modern requirements for the educational process of physical education in educational institutions of higher professional education.

About the Authors

S. Kasianov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


A. Zemlyanoy
Krasnodar University of the Ministry of Internal Affairs of Russia
Russian Federation


E. Smolyakov
Krasnodar University of the Ministry of Internal Affairs of Russia
Russian Federation


References

1. Гогунов, Е. Н. Психология физического воспитания и спорта / Е. Н. Гогунов. - Москва : Академия, 2016. - 224 с. - Текст : непосредственный.

2. Земляной, А. И. Психолого-педагогические аспекты организации спортивной подготовки курсантов образовательных организаций МВД России / А. И. Земляной, Д. А. Петренко // Проблемы современного педагогического образования. - 2019. - № 63-1. - С. 118-121. - Текст : непосредственный

3. Земляной, А. И. Актуальные проблемы организации обучения курсантов и слушателей образовательных организаций МВД России боевым приемам борьбы / А. И. Земляной, Е. В. Смоляков, С. В. Касьянов // Вестник Краснодарского университета МВД России. - 2020. - № 4 (50). - С. 141-144. -Текст : непосредственный

4. Ильин, Е. П. Психология спорта / Е. П. Ильин. - Санкт-Петербург : Питер, 2014. - 352 с. - Текст : непосредственный.

5. Марусич, А. Б. Психологическая подготовка как составляющая учебно-тренировочного процесса в мини-футболе / А. Б. Марусич, С. В. Касьянов, Р. И. Беседин, О. А. Шапкова // Физическая культура и спорт: интеграция науки и практики : материалы XV Международной научно-практической конференции, 3 декабря 2018 г. / Северо-Кавказский федеральный университет. - Ставрополь, 2018. -С. 106-108. - Текст : непосредственный.

6. Петренко, Д. А. Профессионализм специалистов в области физической подготовки для органов внутренних дел и пути его совершенствования / Д. А Петренко, С. Н. Кашин / Мир науки, культуры, образования. - 2017. - № 2 (63). - С. 247-249. - Текст : непосредственный.

7. Соловьев, Г. М. Профессионально-личностные качества преподавателя кафедры физической подготовки и спорта вуза МВД России / Г. М. Соловьев, В. А. Торопов, С. Н. Кашин // Евразийское научное объединение. - 2019. - № 10-6 (56). - С. 515-517. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Kasianov S., Zemlyanoy A., Smolyakov E. SOME DIFFERENCES BETWEEN THE PSYCHOLOGY OF PHYSICAL EDUCATION AND THE PSYCHOLOGY OF SPORTS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2021;(4):167-172. (In Russ.) https://doi.org/10.37493/2307-907X.2021.4.21

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)