Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

SPECIFICITY OF TEACHING ACTIVITY AS A FACTOR OF PSYCHOSOMATIC RISK

Abstract

The article is devoted to the possibility of providing specific social factors that shape the specificity of psychosomatic professional risks. The authors identify a vertical position of man in his social interaction as a factor to form psychosomatic risks which are specific to teaching activity. For each specific vertical position of man authors describe the specific mechanisms of formation of various psychosomatic risks, based on the contents of the main experiences peculiar to this position. The content of such main experiences in related to the author s concept of main emotions.

About the Authors

Galina Timoshenko
NCFU
Russian Federation


Elena Leonenko
NCFU
Russian Federation


Elena Pakhtusova
NCFU
Russian Federation


References

1. Александровский Ю. А. Пограничные психиатрические расстройства. М.: Медицина, 2000. 496 с.

2. Ахмерова С. Г. Профессиональные заболевания педагогов // Справочник руководителя образовательного учреждения. 2014. № 8.

3. Берн Э. Трансакционный анализ в психотерапии. М.: Академический проект; Гаудеамус, 2013. 320 с.

4. Берталанфи Л. фон. Общая теория систем - критический обзор // Исследования по общей теории систем: сборник переводов / под общ. ред. В. Н. Садовского и Е. Г. Юдина. М.: Прогресс, 1969

5. Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. М.: Академический проект, 2009.

6. Кошкин Н., Ширкевич М. Справочник по элементарной физике. М.: Наука, 1974. 255 с.

7. Лазарус Р. Теория стресса и психофизиологические исследования // Эмоциональный стресс / под ред. Л. Леви. Л.: Медицина, 1970. 104 с.

8. Леоненко Е. А. Эмоциональные переживания человека как причина возникновения психосоматического риска / Е. А. Леоненко, Г. И. Ефремова, Г. В. Тимошенко, И. А. Бочковская // Asian Social Science. 2014. Vol. 10. № 22.

9. Леонова А. Б., Кузнецова А. С. Психопрофилактика стресса. М: Изд-во МГУ, 1993. 175 с.

10. Москвин В. А. Межполушарная асимметрия и индивидуальные стили эмоционального реагирования // Вопросы психологии. 1988. № 6. С. 116-120.

11. Поппер К. Р. Логика и рост научного знания: сб. науч. тр. / под ред. В. Н. Садовского. М.: Прогресс, 1983. С. 5-32.

12. Смирнов Б. А., Долгополов Е. В. Психология деятельности в экстремальной ситуациях. Харьков: Гуманитарный центр, 2007. 276 с.

13. Судаков К. В. Индивидуальная устойчивость к эмоциональному стрессу. М.: Горизонт, 1998. 267 с.

14. Тимошенко Г. В. Метафорическая модель личности как способ исследования вертикальной позиции человека в социальном взаимодействии: автореф. дис.. канд. психол. наук: 19.00.05. М., 2013. 25 с.

15. Хомская Е. Д. Нейропсихология. 4-е изд. СПб.: Питер, 2013. 496 с.

16. Щербатых Ю. Психология страха. М.: ЭКСМО, 2005. 399 с.

17. Karasek R. A. Job demands, job decision latitude and mental train: implications for job redesign // Administrative Science Quarterly. 1979. V. 24.

18. Sorokin P. A. Social and cultural mobility. N.Y., 1959. P. 316.


Review

For citations:


Timoshenko G., Leonenko E., Pakhtusova E. SPECIFICITY OF TEACHING ACTIVITY AS A FACTOR OF PSYCHOSOMATIC RISK. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2015;(6):218-223. (In Russ.)

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)