Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

COMPARATIVE ANALYSIS OF MOTIVATIONAL AND REGULATORY PREDICTORS OF ADAPTATION OF STUDENTS TO A NEW SOCIAL-CULTURAL ENVIRONMENT

Abstract

The question of students' adaptability to the study group and learning activities, depending on the characteristics of the development of self-regulation of respondents and their academic motivation, is considered. It has been established that the motivation of learning activities is a predictor of the process of adaptation of students to a group and learning activities. Cross-cultural specificity of the influence of the system of conscious self-regulation on the adaptability of university students has been revealed.

About the Authors

V. Solomonov
North-Caucasian Social Institute
Russian Federation


E. Fomina
North-Caucasian Social Institute
Russian Federation


References

1. Беккер, И. В. Проблемы адаптации иностранных студентов к образовательному процессу российского вуза (на примере Пензенского государственного университета) / И. В. Беккер, С. А. Иванчин // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. - 2015. - № 4 (36). -С. 247-254. - URL: https://rucont.ru/efd/550451. - Текст : электронный.

2. Дубовицкая, Т. Д. Методика исследования адаптированности студентов в вузе/ Т. Д. Дубовицкая, А. В. Крылова // Психологическая наука и образование : электронный журнал. - 2010. - № 2. - URL: www.psyedu.ru. - Текст : электронный.

3. Кривцова, И. О. Социокультурная адаптация иностранных студентов к образовательной среде российского вуза (на примере Воронежской государственной медицинской академии им. Н. Н. Бурденко) / И. О. Кривцова // Фундаментальные исследования. - 2011. - № 8 (1). - С. 284-288. - URL: http:// www.rae.ru/fs/?section= content&op=show_article&article_id=7798351. - Текст : электронный.

4. Моросанова, В. И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ) : руководство / В. И. Мо-росанова. - Москва : Когито-Центр, 2004. - 44 с. - Текст : непосредственный.

5. Реан, А. А. Психология адаптации личности / А. А. Реан, А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. - Санкт-Петербург, 2008. - Текст : непосредственный.

6. Ромусик, Н. А. Методика диагностики мотивации учебной деятельности личности в юношеском возрасте / Н. А. Ромусик // Психологический журнал. - 2007. - № 1. - C. 43-51. - Текст : непосредственный.

7. Соломонов, В. А. Саморегуляция у студентов в ситуации аккультурационного стресса / В. А. Соломонов, Е. А. Фомина // Сб. научных трудов / под ред. В. К. Шаповалова, И. Ф. Игропуло. - Ставрополь : Изд-во СКФУ, 2018. - С. 149-155. - Текст : непосредственный.

8. Сушко, Н. Г. О некоторых аспектах социокультурной адаптации иностранных студентов к образовательной среде / Н. Г. Сушко // Ученые заметки ТОГУ. - 2017. - Т. 8. - № 3. - С. 302-309. - Текст : непосредственный.

9. Banshchikova, Т. Using neural networks in building a psychological typology / Т. Banshchikova, Е. Fomina, D. Solomonov, V. Solomonov // Proceedings of REMS 2018 Russian Federation & Europe Multidisciplinary Symposium on Computer Science and ICT, Stavropol - Dombay, Russia, 15-20 October 2018. - URL: http://ceur-ws.org/Vol-2254/ (accessed: 04.12.2018) ISSN 1613-0073. - 0,485 Мб.


Review

For citations:


Solomonov V., Fomina E. COMPARATIVE ANALYSIS OF MOTIVATIONAL AND REGULATORY PREDICTORS OF ADAPTATION OF STUDENTS TO A NEW SOCIAL-CULTURAL ENVIRONMENT. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(6):231-237. (In Russ.)

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)