Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

REGIONAL IDENTITY: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT OF RESEARCH

Abstract

The article presents the author's interpretation of the concept of «regional identity» as a system characteristic of a territory, reflecting the perception and evaluation of its entities. It is substantiated that «regional identity» includes an external component and an internal one, having a subjective and objective character, determined by the source of information provided. The principle of assessing regional identity is defined. In conditions when the characteristics of the external and internal components of the regional identity coincide and have high objective evaluations, then one should speak of a positive regional identity. In all other cases, one should speak of a negative regionally identity and the presence of an «identification gap».

About the Author

S. Konovalov
Tambov State University. G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Смагина В. О ключевых детерминантах формирования положительного имиджа муниципального образования / В. Смагина, И. Якунина, Я. Радюкова, Е. Колесниченко // РИСК: Ресурсы, информация, снабжение, конкуренция. 2017. № 1. С. 146-151.

2. Колесниченко Е. А., Коновалов С. А. Особенности развития регионального промышленного производства в регионе в условиях импортозамещения // Социально-экономические явления и процессы. 2016. № 12. С. 68-73.

3. Бочко В. С. Применение метода самоидентификации территории для ее анализа и оценки перспектив развития // Экономика региона. 2011. № 3. С. 9-17.

4. Ахметшина Е. Р. Региональный бренд и региональная идентичность: проблемы формирования // Гражданское общество в России: состояние, тенденции, перспективы. 2015. № 1 (4). С. 93-100.

5. Галазова С. В. Региональная идентичность экономического пространства // Экономические науки. 2014. № 6(115). С. 64-69.

6. Егоров С. Р., Карпунина Е. К., Радюкова Я. Ю. Модернизация механизма формирования и реализации региональной социально-экономической политики: от дотационности к саморазвитию // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2018. Т. 8. № 3 (28). С. 18-27.

7. Сутягин В. Ю. Уверенной поступью от кризиса к кризису или языком статистики о российской экономике / В. Ю. Сутягин, Е. К. Карпунина, Я. Ю. Радюкова, Е. А. Колесниченко // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2016. № 4 (55). С. 134-142.

8. Дронов С. Е., Юхачев С. П., Морозова Н. С. Типология точек экономического роста в регионе (на материалах Тамбовской области) // Социально-экономические явления и процессы. 2014. Т. 9. № 10. С. 33-41.

9. Елисеев Д. П., Гукасов Д. С., Коновалов С. А. Методические аспекты управления эффективностью предпринимательской деятельности в регионах // Известия юго-западного государственного университета. Серия: экономика. социология. менеджмент. 2017. Т. 7. № 4(25). С. 308-317.

10. Черкашнев Р. Ю. Социально-экономическая политика развития региона-реципиента: сущность, особенности разработки и реализации // Социально-экономические явления и процессы. 2013. № 3 (49). С. 145-149.


Review

For citations:


Konovalov S. REGIONAL IDENTITY: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT OF RESEARCH. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2019;(1):55-61. (In Russ.)

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)