Preview

Newsletter of North-Caucasus Federal University

Advanced search

THE AUTHORITARIAN STYLE OF PEDAGOGICAL LEADERSHIP IN THE SYSTEM OF RELATIONS «TEACHER - STUDENT»: A COMMON PHENOMENOLOGICAL AND CONCEPTUAL CHARACTERISTICS

Abstract

The article analyses the essential characteristics of the authoritarian pedagogic guidance in relations «teacher - student». The analysis carried out in the context of the meaning of the terms «power» and «freedom», allowing to differentiate authoritarian style implementation of teacher leadership in relation to students and highlight the designated style not only destructive, but constructive side. In the article it is shown that under certain conditions the situational objectively authoritarianism teacher against student has a right to exist.

About the Authors

Andrey Chernov
Institute of Friendship of Peoples of the Caucasus
Russian Federation


Vyacheslav Yashutkin
Stavropol State Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Андреева Г. М. Социальная психология: учебник для высших учебных заведений. М.: Аспект Пресс, 2008. 365 с.

2. Болл Т. Власть // Райгородский Д. Я. Психология и психоанализ власти. Хрестоматия. Т. 1. Самара: ИД Бахрах-М, 1999. С. 29-41.

3. Ильин М. В., Мельвиль А. Ю. Власть // Райгородский Д. Я. Психология и психоанализ власти: хрестоматия. Т. 1. Самара: ИД Бахрах-М, 1999. С. 53-80.

4. Ледяев В. Г. Власть: концептуальный анализ. М.: Российская политическая энциклопедия, 2001. 384 с.

5. Ребус Б. М. Психологические основы делового общения: учебное пособие для руководителей образовательных учреждений, учителей и практических психологов. М.: Илекса; Ставрополь: Сервисшкола, 2002. 192 с.

6. Самоукина Н. В. Психология профессиональной деятельности: учебное пособие. СПб.: Питер, 2004. 224 с.

7. Словарь-справочник по социальной психологии / В. Г. Крысько. СПб.: Питер, 2003. 416 с.


Review

For citations:


Chernov A., Yashutkin V. THE AUTHORITARIAN STYLE OF PEDAGOGICAL LEADERSHIP IN THE SYSTEM OF RELATIONS «TEACHER - STUDENT»: A COMMON PHENOMENOLOGICAL AND CONCEPTUAL CHARACTERISTICS. Newsletter of North-Caucasus Federal University. 2016;(3):189-193. (In Russ.)

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-907X (Print)